Intensieve dagbehandeling in de praktijk
De 14-jarige Jeroen kent zijn ouders niet en woont in een pleeggezin. Hij heeft op vier verschillende scholen gezeten. Daar ging het niet goed, omdat hij geen instructies opvolgde, geen gezag accepteerde en soms agressief gedrag liet zien. Jeroen zat al paar maanden thuis voordat hij bij Intensieve dagbehandeling kwam. Daar krijgt hij hulp bij terugkeer naar school.
Tijdens het startgesprek geven de pleegouders van Jeroen goed aan wat zij denken dat Jeroen nodig heeft. Thuis is hij een lieve, zachtaardige jongen. Hij is creatief, maakt graag grapjes, is empathisch en wil graag gezien worden. Jeroen zelf maakt tijdens het gesprek een boze, gesloten indruk. Het wordt duidelijk dat Jeroen tijdens zijn basisschooltijd veel op de gang zat, omdat hij
‘lastig’ gedrag liet zien en buiten de klas zijn werk wel afmaakte.
Vaardigheden en talenten ontdekken
Bij Intensieve dagbehandeling wordt duidelijk dat Jeroen moeite heeft met autoriteit en zelf graag de regie wil hebben. Ook wordt Jeroen regelmatig heel erg boos, vooral in situaties waarin hij vindt dat er onrecht is en wanneer hij controle en duidelijkheid mist. Deze extreme behoefte aan controle kan te maken hebben met het voelen van onvoldoende veiligheid. Jeroen doet er alles aan om niet mee te hoeven doen, om te voorkomen dat het hem niet lukt. Hij vindt zichzelf niets waard en heeft weinig zelfvertrouwen, wat hem angstig en onzeker maakt. Jeroen doet vaak stoer en zelfverzekerd maar is eigenlijk onzeker en zelfs bang om te falen. Hij volgt bij Intensieve dagbehandeling een programma om zijn vaardigheden en talenten te ontdekken en wat hij nodig heeft om weer naar school te kunnen gaan, want dat wil hij graag.
Langzaamaan terug school
Jeroen gaat naar het voortgezet speciaal onderwijs. Dit wordt langzaam opgebouwd, door samen te kijken wat hij kan en korte momenten te oefenen op school. Zijn behandelaars geven de docenten mee bij welke aanpak Jeroen gebaat is en zo ontstaat een goede samenwerking. Jeroen werkt op school bewust op een lager niveau dan hij aan zou kunnen, om zo te ervaren dat hij ergens goed in is. Hij hoort elke dag dat hij het kán, krijgt veel complimenten en wordt gezien, zowel op school als in de groep. Dit geeft hem weer vertrouwen in zichzelf en dat maakt dat hij weer meer durft. Hij maakt nu ook vriendjes in de klas en gaat inmiddels al vier uur naar school.
Om privacy redenen is Jeroen niet de echte naam van deze jongen.